لینک ورودی، لینکی از یک وب‌سایت دیگر به وب‌سایت شما است. لینک‌های ورودی همچنین به عنوان بک لینک، لینک‌های ورودی یا لینک‌های ورودی شناخته می‌شوند.

چرا لینک‌های ورودی برای سئو مهم هستند؟

لینک‌های ورودی برای سئو مهم هستند زیرا گوگل آنها را به عنوان نشانه‌ای از محتوای باکیفیت و قابل اعتماد بودن صفحه وب لینک شده می‌بیند:

«برای مثال، یکی از چندین عاملی که ما برای تعیین این موضوع استفاده می‌کنیم، درک این است که آیا سایر وب‌سایت‌های برجسته به محتوا لینک می‌دهند یا به آن ارجاع می‌دهند یا خیر. این اغلب نشانه خوبی از قابل اعتماد بودن اطلاعات است.»
 

این موضوع به طور خاص در مورد لینک‌های ورودی که ویژگی «nofollow» ندارند، صدق می‌کند . این نوع لینک‌ها، رتبه صفحه (PR) را از صفحه لینک‌دهنده به صفحه لینک‌شده منتقل می‌کنند. رتبه صفحه، ارزشی است که گوگل به صفحات وب اختصاص می‌دهد تا آنها را در نتایج جستجو رتبه‌بندی کند.

اکنون بیش از 20 سال از عمر پیج رنک می‌گذرد و گوگل هنوز از آن استفاده می‌کند و در طول زمان به‌روزرسانی‌های متعددی را پشت سر گذاشته است. ما در Ahrefs یک مطالعه بسیار ساده انجام دادیم تا بررسی کنیم که آیا لینک‌های ورودی هنوز هم به همان اندازه مهم هستند یا خیر... و دریافتیم که هستند

 

برای مشاوره سئو سایت در رامسر با خجسته وب تماس بگیرید. .

بهترین شیوه‌های سئو برای ایجاد لینک‌های ورودی

بنابراین چگونه لینک‌های ورودی ایجاد می‌کنید؟ در ادامه، برخی از مهم‌ترین شیوه‌های مناسب برای دنبال کردن را مورد بحث قرار می‌دهیم.

۱. صفحات/وب‌سایت‌های معتبر را هدف قرار دهید

وقتی برای به دست آوردن لینک‌های ورودی تلاش می‌کنید، بهتر است آنها را از صفحات یا وب‌سایت‌های معتبر دریافت کنید.

اعتبار یک وب‌سایت ، میزان اعتباری است که ایجاد کرده است. به این معنی که اطلاعات آن قابل اعتماد است، ارزش لینک شدن دارد و شایسته رتبه‌بندی در نتایج موتور جستجو است.

به زبان ساده سئو، اعتبار با تعداد و کیفیت لینک‌هایی که از وب‌سایت‌های خارجی به وب‌سایت اشاره می‌کنند، تعیین می‌شود. چنین لینک‌هایی به عنوان «رأی» در نظر گرفته می‌شوند که وب‌سایت را معتبر می‌سازند.

بنابراین وقتی صحبت از لینک سازی می‌شود، یک لینک ورودی از یک صفحه معتبر، ارزش بیشتری نسبت به لینکی از صفحه‌ای دارد که خود هیچ بک لینکی ندارد.

این یعنی شما در حالت ایده‌آل، لینک‌ها را از صفحاتی می‌سازید که از قبل اعتبار بالایی دارند، یا از صفحات (یا وب‌سایت‌هایی) که شانس خوبی برای جمع‌آوری بک لینک‌های باکیفیت در آینده نزدیک دارند.

در Ahrefs، ما معیار رتبه‌بندی دامنه (DR) را داریم که نشان دهنده اعتبار کلی وب‌سایت است. DR صرفاً بر اساس میزان و ارزش لینک‌های ورودی یک سایت محاسبه می‌شود. 

شما می‌توانید آن را به صورت رایگان با ابزار بررسی اعتبار وب‌سایت ما بررسی کنید .
 

اگرچه رتبه‌بندی دامنه معیار مفیدی برای ارزیابی چشم‌انداز لینک است، اما مهم است که فراتر از معیارها را نیز در نظر بگیرید زیرا لینک‌سازان ماهر می‌توانند آنها را دستکاری کنند. همیشه بررسی کنید که آیا خود وب‌سایت در وضعیت خوبی قرار دارد و منبع اطلاعاتی معتبری به نظر می‌رسد یا خیر.

۲. از صفحات مرتبط بک لینک بگیرید

طبق گفته گوگل ، اگر «سایر وب‌سایت‌های برجسته در موضوع به صفحه لینک بدهند، این نشانه خوبی است که اطلاعات از کیفیت بالایی برخوردار است» (تأکید از ماست). به عبارت دیگر: گرفتن لینک از وب‌سایت‌های دیگر عالی است، اما گرفتن لینک از وب‌سایت‌های مرتبط دیگر بهتر است.

همین قانون در سطح صفحه نیز صدق می‌کند.

اگر مقاله شما در مورد بهترین آسیاب قهوه، یک لینک ورودی از یک مقاله در مورد دستور پخت قهوه و یک لینک از یک مقاله در مورد نکات صرفه‌جویی در هزینه دریافت کند، لینکی که از مقاله در مورد دستور پخت قهوه می‌آید، ارزش بیشتری خواهد داشت.
 

بنابراین هنگام ایجاد لینک‌های ورودی، به دنبال لینک‌هایی از وب‌سایت‌هایی باشید که محتوای مرتبط با محتوای شما دارند.

۳. انکر تکست‌های خود را بیش از حد بهینه نکنید

متن لنگر بخش قابل کلیک از متنی است که حاوی پیوندی به صفحه دیگر است. اغلب، متن لنگر به کاربر اطلاع می‌دهد که صفحه پیوند داده شده در مورد چیست. در جمله اول این پاراگراف، "متن لنگر" به شما می‌گوید که صفحه پیوند داده شده در مورد متون لنگر است.

همانطور که انکر تکست‌ها به کاربران می‌گویند هنگام کلیک روی یک لینک چه انتظاری داشته باشند، به گوگل نیز می‌گویند صفحه لینک شده در مورد چیست. سئوکاران این را به عنوان فرصتی برای بهینه‌سازی بیشتر صفحات با استفاده از کلمات کلیدی برای تمام انکر تکست‌های لینک دهنده به آن صفحات دیده‌اند، اما ما این روش را توصیه نمی‌کنیم.

هرچه بیشتر سعی کنید انکر تکست‌های خود را دستکاری کنید، احتمال بیشتری وجود دارد که گوگل متوجه شود و شما را به خاطر آن جریمه کند. گذشته از این، اگر از تاکتیک‌های لینک‌سازی نفرت‌پراکنانه استفاده کنید، کنترل کمی روی انکر تکست‌های خود خواهید داشت یا اصلاً کنترلی نخواهید داشت، که ما را به آخرین نکته‌مان می‌رساند. 

۴. کلاه سیاه برندارید

اگرچه استراتژی‌های لینک‌سازی کلاه سیاه اغلب مؤثر هستند و هنوز هم به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرند، الگوریتم‌های گوگل در تشخیص آنها به طور فزاینده‌ای بهتر می‌شوند.

این یعنی ممکن است زمان و پولی که امروز روی این تاکتیک‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنید، بی‌فایده باشد، چون گوگل متوجه می‌شود و شروع به نادیده گرفتن لینک‌های «سیاه» شما می‌کند. یا حتی بدتر: سایت شما ممکن است جریمه دستی شود.

لینک سازی کلاه سفید ممکن است به زمان و تلاش بیشتری نیاز داشته باشد، اما نتایج آن پایدار و بدون ریسک خواهد بود.

سوالات متداول

تفاوت بین لینک‌های ورودی و خروجی چیست؟

لینک‌های ورودی، لینک‌هایی از صفحات وب‌سایت‌های دیگر به وب‌سایت شما هستند، در حالی که لینک‌های خروجی، لینک‌هایی از صفحات وب‌سایت شما به وب‌سایت‌های دیگر هستند.

چه چیزی یک لینک ورودی خوب را می‌سازد؟

یک لینک ورودی خوب، لینکی است که:

  • از یک صفحه معتبر آمده است
  • از صفحه‌ای می‌آید که محتوای آن با محتوای صفحه‌ای که به آن لینک داده شده مرتبط است.
  • دارای متن لنگری است که به طور طبیعی موضوع صفحه لینک شده را شرح می‌دهد.
  • ویژگی «nofollow» ندارد
  • در نزدیکی بالای صفحه، درون بدنه آن صفحه قرار می‌گیرد.

برای رتبه‌بندی به چند لینک ورودی نیاز دارم؟