تو گیلان کلی کسبوکار عالی هست — از کافه و رستوران گرفته تا فروشگاههای محلی و خدمات مختلف.
ولی بیشترشون فقط به اینستاگرام تکیه کردن، درحالیکه آیندهی واقعی کسبوکار توی گوگل و وبسایت ساخته میشه.
چگونه تگهای کنونیکال خود را به درستی تنظیم کنیم؟
چگونه تگهای کنونیکال خود را به درستی تنظیم کنیم؟
حالا که با اهمیت تگ کانونیکال در سئو آشنا شدید، در اینجا نحوه پیادهسازی صحیح آن را توضیح میدهیم:
۱. از تگهای کانونیکال برای محتوای مشابه استفاده کنید
تگهای کانونیکال را به صفحاتی با محتوای مشابه یا تکراری، مانند صفحات محصول با گزینههای مرتبسازی متفاوت، آرشیو وبلاگ یا URLهای پویا، اعمال کنید.
برای مشاوره سئو سایت در رشت باخجسته وب تماس بگیرید
۲. استانداردسازی HTTPS به جای HTTP
اگر سایت شما از HTTPS پشتیبانی میکند (که باید هم همینطور باشد)، همیشه نسخه HTTPS را کانونیکال کنید تا مطمئن شوید موتورهای جستجو صفحه امن را در اولویت قرار میدهند.
۳. بررسی کنید که آیا Canonical های خود-ارجاعی وجود دارند یا خیر
هر صفحه باید خود را به عنوان صفحه اصلی معرفی کند، مگر اینکه دلیل عمدی برای ادغام آن با صفحه دیگری وجود داشته باشد. این کار از گمراه کردن تصادفی سیگنالهای رتبهبندی جلوگیری میکند.
۴. از قالببندی صحیح URL استفاده کنید
URL های متعارف باید به جای مسیرهای نسبی، نسخه کامل مسیر URL را شامل شوند تا از سردرگمی جلوگیری شود.
۵. از کانونیسازی دایرهای اجتناب کنید
با اطمینان از اینکه تگهای کانونیکال مستقیماً به صفحه مورد نظر اشاره میکنند، به جای اشاره به صفحه دیگری با یک کانونیکال متفاوت، از ایجاد حلقهها جلوگیری کنید.
۶. استانداردسازی خود را آزمایش و اعتبارسنجی کنید
از ابزارهایی مانند کنسول جستجوی گوگل یا Screaming Frog برای شناسایی خطاهای متعارف استفاده کنید و تأیید کنید که URL های مطلق مورد نظر شما توسط موتورهای جستجو دنبال می شوند.
ساخت وبسایت از صفر به چه معناست؟
ساخت یک وبسایت از صفر به معنای شروع با یک بوم کاملاً خالی است. شما باید طراحی، عملکرد و ساختار وبسایت را از هیچ چیز ایجاد کنید. طبیعتاً باید دانش پیشرفتهای در زمینههای مختلف توسعه وب داشته باشید.
اول، شما باید به زبانهایی مانند HTML، CSS و جاوا اسکریپت مسلط باشید. علاوه بر این، برای اضافه کردن قابلیتها باید با چارچوبهایی مانند React، Angular یا Laravel آشنا باشید. اما این به هیچ وجه کافی نیست. همچنین باید در مورد تجربه کاربری ، بهترین شیوههای طراحی، داستانسرایی، قیفسازی و بسیاری از مباحث بازاریابی اطلاعات اولیه داشته باشید.برای سفارش طراحی سایت در لاهیجان با خجسته وب تماس بگیرید.
برای مثال، حتی قبل از شروع ساخت وبسایت خود، باید یک طرح تجاری جامع داشته باشید. این به شما کمک میکند تا نقش وبسایت خود را در استراتژی بازاریابی خود تعیین کنید. بنابراین، وبسایت خود را مطابق با نیازهای خود و با توجه به جایگاه وبسایت در قیف فروش، خواهید ساخت.
متاسفانه، برنامهریزی وبسایت بخش آسان کار است. ساختن یک وبسایت از صفر جایی است که همه چیز واقعاً پیچیده میشود.
حالا، شما باید HTML را برای ایجاد ساختار محتوای خود یاد بگیرید. در مرحله بعد، CSS سبک را به ارمغان میآورد. جاوا اسکریپت تعامل را به این ترکیب اضافه میکند. اما این فقط ظاهر است. وقتی به پشت صحنه میروید، اوضاع واقعاً کابوس میشود.
بکاند جایی است که تمام قابلیتهای شما در آن فعال میشوند. اینجا جایی است که شما پایگاه داده، احراز هویت کاربر، امنیت و ارتباط با سرور را مدیریت خواهید کرد. برای ساخت این زیرساخت، باید زبانهای برنامهنویسی مانند PHP، Python، Ruby و موارد دیگر را یاد بگیرید. طبیعتاً میتوانید از برخی چارچوبها مانند Laravel برای PHP و Django برای Python برای سادهسازی فرآیند استفاده کنید. با این حال، برای شروع هنوز به دانش زیادی نیاز خواهید داشت.
به همین دلیل است که معمولاً کل تیمها چنین وبسایتهایی را ایجاد میکنند. هیچکس دانش لازم برای ساخت یک وبسایت از ابتدا را به تنهایی ندارد.
مزایای ساخت وبسایت از ابتدا
البته، ساختن یک وبسایت از صفر مزایای گستردهای دارد. این مزایا به بسیاری از جنبههای کسبوکار و بازاریابی شما کمک زیادی میکنند. اما مهمتر از همه، ایجاد یک وبسایت از صفر بدون شک انعطافپذیرترین راه برای ایجاد حضور آنلاین شماست. بنابراین، بیایید در مورد بزرگترین مزایای ساخت وبسایت از طریق کدنویسی صحبت کنیم.
شخصیسازی و کنترل کامل
این بزرگترین مزیت صرف زمان و تلاش برای ساخت یک وبسایت از ابتدا است. هیچ مرزی وجود ندارد، البته به جز سلیقه خوب و قابلیت استفاده. شما میتوانید با استفاده از زبانها و چارچوبهای شناخته شده توسعه وب، طرحها، قابلیتها و تجربیات کاربری بینظیری ایجاد کنید. ساخت یک وبسایت از ابتدا، تجربهای بیحد و حصر را فراهم میکند که تنها با خلاقیت و دیدگاه شما محدود میشود.
وبسایت بوکینگ نمونهی کاملی از این مورد است. این وبسایت رابط کاربری پویایی با الگوریتمهای سفارشی ارائه میدهد و به کاربران اجازه میدهد تا ملکها را بر اساس معیارهای خاص فیلتر کنند. آیا در اتاق خود یخچال میخواهید؟ بوکینگ فقط ملکهایی را که این مزیت را دارند به شما نشان میدهد. اما میتوانید ترجیحات خود را نیز ترکیب کنید تا به راهحل ایدهآل برسید. به عنوان مثال، ممکن است یک آپارتمان کامل در نزدیکی مرکز شهر با آشپزخانه، تهویه مطبوع، پارکینگ و حداقل امتیاز ۹ از ۱۰ بخواهید. بوکینگ فوراً گزینههای موجود را به شما نشان میدهد. این قدرت یک ویژگی سفارشیسازی شده در یک وبسایت است.
سفارشیسازی به برندسازی نیز گسترش مییابد. اگر چشمانداز منحصر به فردی برای وبسایت خود دارید، مانند ترکیب طرحبندیها یا انیمیشنهای غیراستاندارد، ساخت از ابتدا تضمین میکند که برند شما برجسته باشد. در سال ۲۰۲۵ و پس از آن، این امر در واقع نقش بزرگی در تلاشهای سئو شما ایفا خواهد کرد، زیرا ۳۸٪ از کاربران از تعامل با وبسایتهای غیرجذاب یا کسلکننده خودداری میکنند. علاوه بر این، ۵۹٪ از کاربران طرحهای زیبا را به سادگی ترجیح میدهند.
بنابراین، اگر به یک ویژگی خاص، یک طراحی جادویی یا یک فیلتر گسترده علاقهمند هستید، ساختن یک وبسایت از ابتدا قطعاً راه مناسبی است.
ساخت یک وبسایت از ابتدا، عملکرد و سرعت را افزایش میدهد
هنگام ساخت از ابتدا، شما فقط کد لازم برای عملکرد سایت خود را مینویسید. منطقی به نظر میرسد. با این حال، اغلب اوقات، قالبها و سازندگان وبسایت کد خود را حجیم میکنند که باعث کند شدن کل وبسایت شما میشود. سرعت، همانطور که در HostArmada به خوبی میدانیم، همه چیز است. در واقع، گوگل گزارش میدهد که با افزایش زمان بارگذاری صفحه از ۱ به ۳ ثانیه، احتمال پرش کاربر ۳۲٪ افزایش مییابد . اگر وبسایت شما در ۵ ثانیه بارگیری نشود ، نرخ پرش تا ۹۰٪ افزایش مییابد. همانطور که میتوانید تصور کنید، از دست دادن نه دهم از کسب و کار شما راه خوبی برای رسیدن به اهدافتان نیست.
بنابراین، داشتن یک کد تمیز و مرتب به وبسایت شما اجازه میدهد تا با سرعتی که ارائهدهنده خدمات میزبانی وب شما اجازه میدهد، ظاهر شود. البته، اگر HostArmada را به عنوان شریک میزبانی خود داشته باشید، میتوانید روی سرعت فوقالعادهای حساب کنید که منجر به CTR بالاتر، تجربه کاربری بهتر و در نهایت نرخ تبدیل بهتر میشود.
آمازون نمونهی کاملی است. زیرساخت سفارشی آنها تضمین میکند که هیچ خط کد غیرضروری وجود ندارد که نمایش محصول روی صفحهی کاربر را به تأخیر بیندازد. برای شرکتی که به تحویل سریع خود افتخار میکند، این یک ضرورت است. این امر در دورههای پرترافیک مانند کریسمس یا جمعه سیاه دو برابر میشود. داشتن یک وبسایت سفارشی از ابتدا واقعاً در چنین مواقعی ارزش دارد.
مالکیت و استقلال
وقتی یک وبسایت را از ابتدا میسازید، مالک کد، طراحی و هر جنبهی دیگری از سایت خود هستید. این استقلال به این معنی است که شما به هیچ پلتفرم شخص ثالثی وابسته نیستید. علاوه بر این، هیچ تغییر قیمت، بهروزرسانی سیاست یا محدودیتی وجود نخواهد داشت.
برای مثال، برخی از سازندگان وبسایت، گزینههای سفارشیسازی را محدود میکنند یا برای ویژگیهای اضافی هزینه دریافت میکنند. با یک وبسایت سفارشی، میتوانید هر ویژگی مورد نظر خود را بدون تکیه بر ارائهدهندگان خارجی پیادهسازی کنید. اگر برنامههای بلندمدت و بودجهبندی دارید، این امر بسیار مفید است.
ساخت یک وبسایت از ابتدا، مقیاسپذیری و انعطافپذیری را تضمین میکند
مقیاسپذیری، نقطه قوت اصلی در مزایای ساخت یک وبسایت از صفر است. درست مانند کسبوکارتان، وبسایت شما نیز رشد و تکامل خواهد یافت. با تکیه بر کد خودتان، هیچ محدودیتی نمیتواند شما را از اضافه کردن ویژگیهای جدید، بهبود تجربه کاربری یا پیروی از روندهای طراحی بازدارد. نکتهای دیگر: با استفاده از کد خودتان، میتوانید به یک رهبر نوآوری در صنعت خود تبدیل شوید، به خصوص در مورد طراحی. بله، کمی ریسک دارد، اما اعتبار با ریسک همراه است و برندهای بزرگ باید آن را بپذیرند.
به عنوان مثال، Shopify را در نظر بگیرید که به عنوان یک راهکار تجارت الکترونیک خاص برای فروش اسنوبرد شروع به کار کرد، اما بعداً به یک پلتفرم جهانی تبدیل شد. این سطح از مقیاسپذیری تنها با یک پایه انعطافپذیر و قوی امکانپذیر است.
بنابراین، اگر شما یک کسب و کار SaaS هستید، احتمالاً از یک کسب و کار کوچک شروع خواهید کرد. با این حال، کسب و کارهای SaaS به احتمال زیاد یک شبه رشد میکنند و شما را مجبور میکنند به سرعت ویژگیهای جدید، راهحلهای نوآورانه و تجربه کاربری بهتر را معرفی کنید. داشتن یک وبسایت سفارشی به شما این امکان را میدهد که این کار را با موانع کوچک و با سرعت خودتان انجام دهید.
ساخت یک وبسایت از ابتدا، امنیت را افزایش میدهد
در نهایت، ما امنیت را داریم. این یکی از مهمترین مسائل زمان ماست. در واقع، طبق گزارش Cybersecurity Ventures، انتظار میرود خسارات جرایم سایبری جهانی تا پایان سال ۲۰۲۵ به ۱۰.۵ تریلیون دلار سالانه برسد، و این امر اقدامات امنیتی قوی را ضروری میکند.
ساخت وبسایت از صفر به شما کنترل کامل بر امنیت میدهد. شما برای انجام اقدامات حفاظتی لازم به شخص دیگری متکی نیستید. مهمتر از همه، برای افزایش امنیت خود به افزونههای شخص ثالث وابسته نیستید. میتوانید تمام حفاظت وبسایت خود را مستقیماً در کد خود بگنجانید.
مهمتر از آن، شما میتوانید اقدامات امنیتی متناسب با نیازهای خاص صنعت خود را پیادهسازی کنید. به عنوان مثال، یک فروشگاه تجارت الکترونیک سفارشی میتواند شامل پروتکلهای امنیتی پیشرفته مانند احراز هویت دو عاملی، درگاههای پرداخت امن و رمزگذاری سرتاسری باشد. بله، میتوانید همین موارد را در پلتفرمهای ساخت وبسایت مانند وردپرس نیز داشته باشید. با این حال، باید به ارائهدهندگان شخص ثالث تکیه کنید که اغلب قیمتهای نجومی برای خدمات خود تعیین میکنند و برای هکرها بسیار جذابتر هستند.
از همه مهمتر، ساخت یک وبسایت از ابتدا به شما این امکان را میدهد که بدون نیاز به شخص ثالث برای بهروزرسانی سیستم خود، امنیت خود را اصلاح، وصلهبندی و افزایش دهید. در عوض، میتوانید هنگام جلوگیری از تهدیدات احتمالی، بسیار سریعتر واکنش نشان دهید.
معایب ساخت وبسایت از صفر
اگرچه ساخت یک وبسایت از ابتدا کنترل و سفارشیسازی بینظیری را ارائه میدهد، اما بدون چالش هم نیست. این فرآیند نیاز به منابع قابل توجه، تخصص فنی و تلاش مداوم دارد. بنابراین قبل از اینکه برای ساخت یک وبسایت از ابتدا هزینهای دریافت کنید، ابتدا معایب زیر را در نظر بگیرید.
ساخت یک وبسایت از ابتدا گران است
وبسایتهای سفارشی اغلب قیمت بالایی دارند، به خصوص اگر مهارتهای فنی لازم برای توسعهی آنها را نداشته باشید. همانطور که ق
بهرهگیری از مهارتهای خلاقانه و فنی شما
بهرهگیری از مهارتهای خلاقانه و فنی شما
اگر در طراحی، توسعه یا سایر مهارتهای فنی مهارت دارید، دنیای آنلاین راههای بیشماری برای کسب درآمد ارائه میدهد. بسیاری، ساخت و مدیریت داراییهای دیجیتال را به ویژه ارزشمند میدانند.
برای طراحی سایت در رامسر با خجسته وب تماس بگیرید
۱. طراحی وب به صورت فریلنسری
کسبوکارها دائماً به وبسایتهای جذاب و کاربردی نیاز دارند. اگر به طراحی علاقه دارید و تجربه کاربری (UX) را درک میکنید، این یک گزینه عالی است.
- شامل چه مواردی میشود: ایجاد طرحبندی وبسایت، انتخاب طرحهای رنگی، انتخاب تایپوگرافی و اطمینان از اینکه سایت ظاهر خوبی دارد و پیمایش آن آسان است. اغلب شامل استفاده از ابزارهای طراحی بصری و درک اصول اولیه HTML/CSS میشود.
- شروع کار:
- ساخت نمونه کار: پروژههای نمونه ایجاد کنید یا برای ساخت ویترین خود، خدمات تخفیفدار ارائه دهید. یک سایت حرفهای برای نمونه کارها ضروری است. پلتفرمهایی مانند وردپرس همراه با سازندگان صفحه بصری به شما امکان میدهند ویترینهای خیرهکنندهای را به طور موثر ایجاد کنید.
- شبکهسازی: به دوستان، خانواده و همکاران سابق خود در مورد خدماتتان بگویید.
- از پلتفرمهای فریلنسری استفاده کنید: در سایتهایی مانند Upwork، Fiverr یا Dribbble (برای نمایش طراحی) پروفایل ایجاد کنید.
- مهارتهای کلیدی: اصول طراحی، دانش UX/UI، تسلط بر نرمافزارهای طراحی (مانند Figma، Adobe XD)، آشنایی با طراحی واکنشگرا. آشنایی با سیستمهای مدیریت محتوا (CMS) مانند وردپرس و صفحهسازها بسیار مفید است و امکان تکمیل سریعتر پروژه را فراهم میکند.
۲. توسعه وب به صورت فریلنسری
این فراتر از ظاهر یک وبسایت است؛ بلکه شامل ساخت ساختار و عملکرد زیربنایی نیز میشود.
- شامل چه مواردی میشود: کدنویسی (HTML، CSS، جاوا اسکریپت، PHP، پایتون و غیره)، راهاندازی پایگاههای داده، کار با APIها، تضمین عملکرد و امنیت وبسایت. میتواند front-end (آنچه کاربر میبیند)، back-end (منطق سمت سرور) یا full-stack (هر دو) باشد.
- شروع کار: مشابه طراحی وب - ایجاد نمونه کارها (GitHub برای کدنویسی عالی است)، شبکهسازی و استفاده از پلتفرمهای فریلنسری. تخصص در یک زمینه خاص (مانند توسعه تجارت الکترونیک یا یک CMS خاص) میتواند مفید باشد.
- مهارتهای کلیدی: تسلط بر زبانهای برنامهنویسی مرتبط، آشنایی با فریمورکها و کتابخانهها (React، Angular، Vue، Node.js)، مدیریت پایگاه داده، مهارتهای حل مسئله. تخصص در پلتفرمهایی مانند وردپرس، از جمله توسعه قالب و افزونه، اغلب تقاضای زیادی دارد.
۳. خدمات طراحی گرافیک
فراتر از وبسایتها، کسبوکارها به لوگو، بروشور، گرافیک رسانههای اجتماعی، ارائهها و موارد دیگر نیاز دارند.
- شامل چه مواردی میشود: خلق مفاهیم بصری با استفاده از نرمافزارهایی مانند ادوبی ایلاستریتور یا فتوشاپ برای انتقال ایدههایی که الهامبخش، آگاهکننده یا مجذوبکننده مصرفکنندگان هستند.
- شروع کار: یک نمونه کار قوی بسیار مهم است. برای متمایز شدن، در یک حوزه خاص (مثلاً طراحی لوگو، گرافیک رسانههای اجتماعی) تخصص پیدا کنید. پلتفرمهایی مانند 99designs (مبتنی بر مسابقه) یا Fiverr میتوانند نقاط شروع باشند.
- مهارتهای کلیدی: خلاقیت، تسلط بر نرمافزارهای طراحی، آشنایی با تئوری رنگ، تایپوگرافی و اصول صفحهآرایی.
۴. قالبهای وبسایت بسازید و بفروشید
به جای طرحهای سفارشی برای مشتریان خاص، قالبهای از پیش طراحیشدهای ایجاد کنید که بسیاری از افراد بتوانند آنها را خریداری و سفارشیسازی کنند.
- شامل چه مواردی میشود: طراحی و توسعه قالبهای کاربردی وبسایت برای پلتفرمهای خاص (مانند وردپرس، Shopify یا حتی HTML/CSS استاتیک). قالبها اغلب بر روی حوزههای خاص (مثل رستورانها، نمونه کارها، وبلاگها) تمرکز دارند.
- شروع کار: پلتفرمی را انتخاب کنید که به خوبی میشناسید. در مورد سبکها و ویژگیهای قالبهای محبوب تحقیق کنید. قالبهای با کیفیت بالا و مستندسازیشده بسازید. آنها را در بازارها (مانند ThemeForest، TemplateMonster) یا وبسایت خودتان بفروشید. ساخت قالب برای صفحهسازهای محبوب در وردپرس میتواند یک حوزه پرسود باشد و به کاربران امکان سفارشیسازی با کشیدن و رها کردن را میدهد.
- مهارتهای کلیدی: مهارتهای قوی در طراحی و توسعه (مرتبط با پلتفرم انتخابی)، درک نیازهای کاربر برای قالبها، نگارش خوب مستندات.
۵. توسعه افزونهها یا قالبهای وردپرس
اگر مهارتهای قوی در توسعه PHP و وردپرس دارید، ایجاد افزونههای سفارشی (افزودن قابلیتهای خاص) یا قالبها (کنترل ظاهر کلی) میتواند سودآور باشد.
- شامل چه مواردی میشود: شناسایی یک نیاز در اکوسیستم وردپرس، توسعه یک راهحل (افزونه یا قالب) و فروش آن. این میتواند یک افزونه کاربردی ساده یا یک چارچوب قالب پیچیده باشد.
- شروع کار: یک مشکل خاص برای حل کردن پیدا کنید. یک محصول با کیفیت بالا، امن و با کدنویسی خوب توسعه دهید. از طریق بازارها (مانند CodeCanyon، مخزن WordPress.org برای نسخههای رایگان با ارتقاءهای ویژه) یا سایت خودتان بفروشید. ارائه سازگاری با سازندگان صفحه اصلی میتواند جذابیت را افزایش دهد.
- مهارتهای کلیدی: PHP پیشرفته، آشنایی با API وردپرس، جاوا اسکریپت، HTML/CSS، بهترین شیوههای امنیتی.
۶. خدمات نگهداری وبسایت ارائه دهید
بسیاری از کسبوکارها وقت یا مهارتهای فنی لازم برای بهروزرسانی، ایمنسازی و پشتیبانگیری از وبسایتهای خود را ندارند. برای این خدمات، حقالزحمه ماهانه ارائه دهید.
- شامل چه مواردی میشود: انجام بهروزرسانیهای منظم (سیستم مدیریت محتوای اصلی، قالبها، افزونهها)، اسکنهای امنیتی، پشتیبانگیری، بررسی عملکرد و بهروزرسانیهای جزئی محتوا برای مشتریان.
- شروع کار: کسب و کارهای کوچک یا افرادی را که وبسایت دارند اما تخصص فنی ندارند، هدف قرار دهید. بسته به خدماتی که ارائه میشود، سطوح بستهبندی مختلفی را ارائه دهید. از طریق قابلیت اطمینان و ارتباط شفاف، اعتماد ایجاد کنید. اگر برای مشتریان خود وبسایت نیز میسازید، این سرویس به خوبی با نیازهای شما هماهنگ میشود.
- مهارتهای کلیدی: آشنایی با پلتفرمهای رایج CMS (بهویژه وردپرس)، درک اولیه از میزبانی وب، شیوههای امنیتی، پشتیبانگیری و بهینهسازی عملکرد.
مهارتهای فنی و خلاقانه شما میتواند از طریق فریلنسری در طراحی وب، توسعه یا گرافیک، فروش داراییهای دیجیتال و ارائه خدمات پشتیبانی، به خصوص در پلتفرمهایی مانند وردپرس، به صورت آنلاین برای شما درآمد کسب کند.
سئو تکنیکال Technical SEO چیست؟
سئو تکنیکال Technical SEO چیست؟
سئو به مجموعه فرایندها و اقداماتی گفته میشود که بتوانیم به صورت ارگانیک بیشترین ترافیک ممکن و کاربران با کیفیت را به سمت سایت خود هدایت کنیم. برخی از کارشناسان معتقدند که بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو به صورت کلی شامل دو نوع سئو داخلی و سئو خارجی است. این دو بخش نیز شامل تمام اقداماتی است که داخل سایت و خارج از آن انجام میشوند. این گروه معتقدند سئو تکنیکال یا فنی نیز شامل سئو داخلی میشود. اما برخی دیگر میگویند سئو تکنیکال باید از داخلی و خارجی جدا شود. به هر حال سئو تکنیکال (Technical SEO) به مجموعه اقدامات فنی برای بهینهسازی سایت و سرور گفته میشود که کمک میکند خزندههای موتورهای جستجو متوجه بشوند وبسایت موثری دارید و تلاش میکنید بهترین تجربه را برای کاربران رقم بزنید. با اینکه تصور میشود بخش زیادی از سئو داخلی و خارجی به محتوا و اقدامات پیرامون آن بستگی دارد، ولی هیچگاه نباید از موضوعات فنی غافل شد.
برای سفارش سئو سایت در لاهیجان با خجسته وب تماس بگیرید
چک لیست مهمترین فاکتورهای سئو تکنیکال
سئو تکنیکال نیز مانند سئو داخلی و خارجی چک لیست مشخصی دارد که باید تمامی این موارد را به درستی رعایت کنید تا خیالتان راحت باشد در این بخش نیز امتیازات مورد نظر گوگل و موتورهای جستجو را دریافت خواهید کرد. در این قسمت موارد موجود در این چک لیست را به ترتیب بررسی خواهیم کرد:
استفاده از SSL و https شدن سایت
یکی از مهمترین فاکتورهای سئو موضوع امنیت است. حتی اگر امنیت یکی از موارد بااهمیت در موضوع بهینه سازی سایت نبود، همچنان این مسئله برای مخاطبان نیز اهمیت بسیار زیادی دارد. لایه سوکتهای امن که به SSL شناخته میشود در واقع یک تکنولوژی امنیتی است که لینک کدگذاری شده میان وبسرور و مروگر ایجاد میکند. تشخیص سایتهایی که از SSL استفاده میکنند خیلی راحت است، ابتدای آدرس URL این سایتها به جای http پروتکل امن https قرار میگیرد. به دلیل اهمیت موضوع، گوگل از سال 2014 به بعد اعلام کرد که انتظار دارد همه جا بتواند HTTPS را ببیند و از این رو در صفحه نتایج خود برای سایتهایی که از https استفاده میکنند نسبت به سایتهای غیرایمن رتبه بهتری را در نظر میگیرد.
موبایل فرندلی بودن سایت
بسیاری از کاربران در دنیای امروز از طریق گوشیهای هوشمند خود به وبگردی میپردازند. به همین دلیل داشتن یک سایت واکنشگرا (Responsive) اهمیت بسیار زیادی دارد. محتوا و نحوه نمایش سایتهای ریسپانسیو به راحتی و به صورت خودکار با نمایشگر هر دستگاهی سازگار میشود. گوگل هم اعلام کرده است الگوریتمهای این موتور جستجو ریسپانسیو بودن سایت را بررسی کرده و آن را جزو یکی از موارد مهم در رتبهدهی در نظر میگیرد. بعد از معرفی سیستم mobile first گوگل برای ایندکس کردن محتوا، حالا ریسپانسیو بودن سایتها بیش از پیش اهمیت دارد. پس دقت کنید که وبسایت شما کاملا ریسپانسیو باشد و روی دستگاههای موبایل، تبلت یا دسکتاپ به درستی نمایش داده شود.
بهینه سازی سرعت سایت
موتورهای جستجو به ویژه گوگل عاشق سایتهایی هستند که خیلی سریع بارگذاری میشوند و سرعت سایت یکی از مهمترین سیگنالهای رتبهبندی است.
چندین روش برای افزایش سرعت سایت وجود دارد:
- استفاده از هاست و سرور سریع و قدرتمند
- استفاده از یک ارائهدهنده DNS سریع
- کاهش درخوستهای HTTP با استفاده از اسکریپتها و افزونههای لازم
- استفاده از استایلشیت CSS به جای چندین استایلشیت یا اینلاین CSS - کدهایی که به مروگر وبسایت میگوید سایت شما را چطور نمایش دهد
- مطمئن شوید تصاویر شما بدون افت کیفیت کمترین حجم ممکن را داشته باشند.
- فشردهسازی صفحات وب (میتوانید از ابزاری به نام GZIP استفاده کنید).
- کاهش و فشردهسازی کدهای سایت، کم کردن فضاهای غیرضروری، شکست خطوط یا تورفتگیها در HTML، CSS و JavaScript
استفاده از تگ کنونیکال canonical برای صفحات
تگ کنونیکال در واقع همانطور که در بالا اشاره کردیم برای رفع مشکل محتوای تکراری و درک درست موتورهای جستجو از محتوای اصلی استفاده میشود. این المان HTML که به نام لینک کنونیکال نیز شناخته میشود به صورت rel=canonical مورد استفاده قرار میگیرد و به موتورهای جستجو میگوید که ممکن است چندین مطلب مشابه در لینکهای مختلف وجود داشته باشد، ولی مطلب اصلی کدام است و کدام محتوا باید ایندکس شود
ساخت نقشه سایت یا سایت مپ
یکی دیگر از نکات بسیار مهم در سئو تکنیکال داشتن نقشه سایت (sitmap) به صورت فایل XML و معرفی آن به موتورهای جستجو است. نقشه سایت فایلی است که به موتورهای جستجو کمک میکند تا هنگام خزش درک درستی از سایت شما و ساختار آن داشته باشند. در واقع شما یک نقشه راه جستجو دارید که به موتورهای جستجو میگویند دقیقا هر صفحه کجاست.
این فایل حاوی اطلاعات مفیدی از هر صفحه سایت است که شامل موارد زیر میشود:
- آخرین باری که روی یک صفحه تغییراتی اعمال شده است.
- اولویتهای سایت شما چیست.
- هر چند وقت یک بار بهروزرسانی میشود.
فعالکردن قابلیت AMP برای نمایش بهتر در موبایل
AMP یکی از پروژههایی است که با هدف افزایش سرعت انتقال محتوا روی دستگاههای موبایل از طریق کدهای خاص به نام AMP HTML توسط گوگل پشتیبانی میشود. نسخههای AMP صفحات شما خیلی سریعتر روی دستگاههای موبایل بارگذاری میشوند. این کار به وسیله نمایش خام محتوا و کدها به صورت متنی در کنار تصاویر و ویدیو انجام میشود و اسکریپتها، نظرات و فرمها غیرفعال میشوند. از آنجایی که نسخههای AMP صفحات سریعتر بارگذاری میشوند، بنابراین تمایل مخاطبان به خواندن و به اشتراکگذاری آنها بیشتر میشود و در نتیجه از منظر سئو اتفاقات خوبی چون افزایش زمان ماندگاری در سایت و دریافت تعداد زیادی بکلینک باکیفیت میسر میشود. ضمن اینکه گاهی اوقات گوگل پاداش خوبی برای صفحات AMP در نظر میگیرد و آنها را در صفحه نمایش نتایج بالاتر نشان میدهد.
استفاده از اسکیما SCHEMA برای صفحات مختلف سایت
دادههای ساختار یافته یا همان اسکیما (Schema) به کدهایی گفته میشود که به سایت خود اضافه میکنید تا موتورهای جستجو درک بهتری از انواع محتوای موجود در سایت شما داشته باشند. ضمن اینکه دادههای ساختار یافته کمک میکند تا از طریق ریچ اسنیپتها نتایج بهتری نمایش داده شود. به عنوان مثال میتوانید ستارههای امتیازدهی را به نقد و بررسیها، اسکیمای محصول را به صفحات محصولات اضافه کنید.
فایل ROBOTS.TXT
یکی دیگر از موارد بااهمیت در سئو تکنیکال فایل robots.txt است. همانطور که مشخص است این فایل یک نسخه متنی است که در واقع روی روت هاست شما قرار میگیرد و به موتورهای جستجو میگوید خزنده ها باید کدام بخشهای سایت را خزش کنند و کدام قسمتها دارای محدودیت هستند. برای این کار باید از دستورات مشخصی استفاده کنید تا خزندهها بفهمند کدام صفحات و محتوا باید ایندکس شوند و کدام قسمتها باید نادیده گرفته شوند.
بررسی رندر صفحه (RENDER)
در برخی صفحات از کدهای جاوا اسکریپت استفاده نمیشود و برای درک درست از محتوا باید این صفحات رندر شوند. برای تجزیه و تحلیل هر صفحه رندر مورد نظر میتواند سمت کلاینت یا سرور باشد. در واقع اگر صفحات JavaScript درست رندر نشوند در صفحه نتایج گوگل ایندکس نخواهند شد.
بردکرامب (Breadcrumb) یا نشانگر صفحات
یکی از جدیدترین موارد در چک لیست سئو تکنیکال مربوط به بردکرامب است. احتمالا بالای هر صفحه وب که وارد میشوید دیدید مسیر صفحه مشخص شده است. به عنوان مثال گوشی موبایل > سامسونگ > گلکسی S20. هر بخش از این آدرس دارای لینک است و نهتنها به کاربر میگوید که در کدام صفحه است، بلکه به موتورهای جستجو میگویند که سایت شما چه ساختاری دارد و چطور تجربه خوبی برای کاربر فراهم میکنید. در همین راستا مطالعه مقاله " بردکرامب پیشنهاد می شود.
معنای سئو چیست؟
قبل از شروع متن لازم است ابتدا به این پرسش پاسخ دهیم که سئو چیست؟ سئو یا بهینهسازی موتور جستجو، مجموعهای از تکنیکها و استراتژیهاست که با هدف بهبود رتبهی یک وبسایت در نتایج جستجوی گوگل و دیگر موتورهای جستجو انجام میشود. هدف اصلی سئو افزایش دیدهشدن سایت و جذب ترافیک هدفمند است. پرسش پرتکرار «سئو چقدر طول میکشه؟» از آنجاست که برخلاف تبلیغات کلیکی یا فعالیتهای فوری دیگر، سئو سایت فرآیندی زمانبر و تدریجی است و بسیاری از صاحبان سایت به دنبال برآوردی مشخص برای برنامهریزی و ارزیابی بازدهی آن هستند. این سؤال، دغدغه اصلی هر فردی است که به دنبال رشد پایدار و طولانیمدت در فضای دیجیتال است.
در صورتیکه سایتی دارید که نیاز به سئو دارد و به سئوکار خوب در رشت نیازدارید با خجسته وب تماس بگیرید.
به طور کلی سئو سایت چقدر زمان می برد؟
به طور کلی، سئو سایت بین 3 تا 6 ماه زمان میبرد تا نتایج اولیه آن مانند بهبود رتبه در کلمات کلیدی، افزایش ترافیک ارگانیک یا رشد نرخ کلیک (CTR) دیده شود. البته این زمان برای وبسایتهای تازهتأسیس یا در حوزههای بسیار رقابتی میتواند 9 ماه تا یک سال هم طول بکشد. عوامل مختلفی مثل میزان رقابت در کلمات کلیدی، وضعیت فعلی سایت، کیفیت محتوا، لینکسازی و قدرت دامنه در سرعت گرفتن نتایج نقش دارند. بنابراین نمیتوان یک زمان قطعی برای همه سایتها مشخص کرد، اما با اجرای اصولی و مداوم، سئو میتواند یکی از پایدارترین و پربازدهترین روشهای بازاریابی آنلاین باشد.
چرا نتیجه دادن سئو سایت زمانبر است
نتیجه دادن سئو سایت زمانبر است چون سئو بر پایهی اعتمادسازی تدریجی نزد موتورهای جستجو عمل میکند و نیازمند مجموعهای از فرآیندهای فنی، محتوایی و اعتباری است که بهمرور زمان تأثیر خود را نشان میدهند. دلایل اصلی زمانبر بودن سئو عبارتاند از:
-
زمان لازم برای ایندکس شدن توسط گوگل: پس از ایجاد یا ویرایش صفحات، گوگل برای کشف، خزیدن و ایندکس کردن آنها به زمان نیاز دارد.
-
رقابت در کلمات کلیدی: هرچه رقابت در حوزه فعالیت شما بیشتر باشد، رسیدن به جایگاههای بالا سختتر و کندتر خواهد بود.
-
اثر تدریجی لینکسازی و اعتبار دامنه: ساخت بکلینکهای باکیفیت و افزایش اعتبار سایت در دید موتور جستجو فرآیندی بلندمدت است.
-
نیاز به آزمون و خطا و بهینهسازی مداوم: سئو فرآیند یکباره نیست و نیاز به تحلیل، اصلاح، و بهبود مستمر دارد.
-
واکنش تدریجی الگوریتمهای گوگل: تغییرات الگوریتمی به کندی تأثیر میگذارند و الگوریتمهای گوگل برای شناسایی اعتبار واقعی سایتها به زمان نیاز دارند.
به همین دلیل است که سئو نهتنها یک سرمایهگذاری زمانبر، بلکه یک سرمایهگذاری پایدار و پربازده در طولانیمدت محسوب میشود.
عوامل موثر در مدت زمان سئو سایت
مدتزمان لازم برای مشاهده نتایج سئو به عوامل متعددی بستگی دارد که هرکدام میتواند روند رشد سایت را کند یا تسریع کند. مهمترین عوامل مؤثر عبارتاند از:
- وضعیت فعلی سایت: سایتهایی که تازه راهاندازی شدهاند یا سابقه کمی در نتایج گوگل دارند، معمولاً دیرتر به نتیجه میرسند نسبت به سایتهایی که از قبل مقداری اعتبار و محتوا دارند.
- میزان رقابت کلمات کلیدی: هرچه کلمات کلیدی هدف رقابتیتر باشند، زمان بیشتری برای رسیدن به صفحه اول گوگل لازم است. رقبا در این فضا معمولاً بودجه و سابقه قویتری دارند.
- کیفیت و حجم محتوا: سایتهایی که محتوای مفید، جامع، و بهروز تولید میکنند، زودتر نظر گوگل را جلب میکنند.
- قدرت دامنه (Domain Authority): اعتبار دامنه شما که بر اساس سابقه، بکلینکها و کیفیت کلی سایت سنجیده میشود، نقش مهمی در سرعت گرفتن نتایج دارد.
- ساختار فنی و بهینه بودن سایت: سایتهایی که از نظر فنی، ساختار URL، سرعت بارگذاری، نسخه موبایل و تجربه کاربری بهینهاند، سریعتر ایندکس شده و رشد میکنند.
- لینکسازی خارجی و داخلی: داشتن استراتژی درست در ایجاد لینکهای داخلی و دریافت بکلینکهای باکیفیت از سایتهای معتبر، تأثیر چشمگیری در افزایش سرعت سئو دارد.
- تداوم و استراتژی: ثبات در اجرای برنامههای سئو، تحلیل دادهها و بهینهسازی مستمر باعث میشود روند رشد مداوم و سریعتر باشد.
طراحی سایت چیست؟
طراحی سایت چیست؟
قبل ازاینکه وارد بحث اهمیت طراحی سایت در سئو شویم ابتدا با مفهوم طراحی سایت چیست، آشنا شویم. طراحی سایت یا Web Desing فرایند مربوط به ساخت و طراحی یک پایگاه اینترنتی جهت اطلاع رسانی و معرفی شرکت یا فروش محصولات کاربر می باشد.
چرا طراحی سایت در سئو موثر است؟
سئو به معنی بهینه سازی موتور جستجو می باشد و کاربرد آن بهینه سازی وب سایت و محتوای آن جهت بالابردن رتبه سایت شما در نتایج گوگل می باشد. اگر شما بتوانید در نتایج گوگل رتبه بالاتری کسب کنید، مطمئنا وب سایت شما ترافیک بیشتری خواهد داشت. لذا توجه به این نکته الزامی است که شما روی طراحی وب سایت و سئو تمرکز بیشتری داشته باشید تا کسب و کار شما بتواند در نتایج گوگل رتبه بالاتری دریافت کند.
برای اینکه کاربران در وب سایت شما به مشتری تبدیل شوند، ابتدا باید بتوانند وب سایت شما را پیدا کنند که قابلیت پیدا شدن در نتایج گوگل بخشیش به طراحی وب سایت شما بستگی دارد.
مهمترین ویژگی در طراحی سایت از نظر سئو
در اینجا باید به جنبه های خاص سئو و بهینه کردن آن بپردازیم. کار اصلی طراحی سایت سئو توسط طراح مشخص می شود ولی چند نکته وجود دارد که از نظر سئو باید به آن توجه ویژه ای داشته باشید:
کدها
یکی از کارهای اصلی طراحان وب سایت استفاده از کد های CSS و HTML می باشد. برخی طراحان برای طراحی وب سایت خود از فلش استفاده می کنند که در ظاهر شاید جذاب به نظر برسد ولی بهینه سازی آنها مشکل ساز خواهد شد. لذا باید بدانید که برای کیفیت سئو سایت خود از فلش استفاده نکنید.
خوانا بودن طراحی سایت
در ابتدا طراح سایت باید با فونت ها و سایز های استفاده شده در محتوا آشنایی کامل داشته باشد. متن ها باید در قسمت های مختلف نوشته شوند که کاربر بتواند به راحتی آنها را بخواند.
موبایل فرندلی بودن
این روزها استفاده از گوشی های هوشمند و تبلت ها برای جستجو در گوگل همیشه در دسترس کاربر قرار دارند. موبایل فرندلی بودن شانس شما را در کسب رتبه های بالا افزایش می دهد. اگر طراحی سایت ریسپانسیو باشد بهترین راه برای موبایل فرندلی خواهد بود. ریسپانسیو بودن از تکراری بودن محتوای شما جلوگیری می کند چرا که با رعایت کردن آن شما به نسخه موبایلی از سایت خود نیاز ندارید.
استفاده از تصویر بهینه
باید به این نکته توجه کنید که متن تنها عنصر سایت نیست که نیاز به بهینه سازی دارد بلکه طراح سایت باید از عکس های بهینه شده در سایت خود استفاده کند تا سرعت سایت نیز بالا برود. علاوه بر این تمامی عکس ها می بایست با نام های مشخصی در سایت بارگذاری شوند که از نظر سئو مهم هستند. چرا که اسم فایل توسط موتور جستجو به کاربر نشان داده می شود.
سایز فایل
تصاویری که بزرگ و با کیفیت هستند نیز در سایت شما جذاب می باشند ولی طراح باید این را بداند که بزرگ بودن اندازه تصویر ممکن است کیفیت آن را کم کند. تصویری که بزرگ باشد سرعت بارگذاری آن کم می باشد که این امر رتبه های سایت شما در موتور جستجو را کاهش می دهد.
تگ های Alt
در سایت شما تمامی تصاویر باید از نظر تگ Alt بهینه شوند. توضیحات این تگ ها به موتورهای جستجو کمک می کند تا محتوای عکس را به درستی تشخیص دهد و کاربر می تواند با نگه داشتن ماوس روی عکس توضیحات را بخوانند.
ساختار URL
در طراحی سایت برای محتوا از خط فاصله برای جدا کردن کلمات در آدرس استفاده کنید و کلمات کلیدی را در آن قرار دهید. استفاده کردن از URL باعث می شود که آدرس سایت شما در ذهن کاربر باقی بماند.
سرعت بارگذاری صفحه چه تاثیری در سئو دارد؟
سرعت بارگذاری صفحه در طراحی وب سایت برای سئو بسیار مهم است. به این دلیل که کاربر با سرعت بالا صفحه را بارگذاری می کند و رتبه بندی موتورهای جستجو نیز افزایش می یابد.
نکات مهم در بهینه سازی سرعت بارگذاری صفحه
بهینه سازی اندازه تصویر
تصاویر بیشترین تاثیر را در سرعت بارگذاری دارند. با استفاده از ابزارهایی مانند پلاگین های فشرده سازی تصویر می توان تصاویر را بدون آنکه کیفتشان کم شود نیز فشرده نمود. استفاده از فرمت JPEG ،PNG، SVG می تواند تصاویر را نیز درست و به جا بارگذاری کند.
کاهش درخواست های HTTP
سعی کنید در سایت درخواست های HTTP مورد نیاز جهت بارگیری صفحه وب را کاهش دهید. چند فایل CSS و جاوا اسکریپن را در نسخه های کوچک ترکیب کنید و از کش مرورگر استفاده نمائید تا کاربر بتواند سایت شما را سریع تر بارگذاری کنند.
برندسازی و طراحی سایت
طرح های رنگی، تایپوگرافی، فونت ها و عناصر بصری ثابتی در سایت خود به کار ببرید. همچنین سعی کنید از تصاویر به صورت استراتژیک جهت تحریک احساسات و انتقال آن به کاربر استفاده کنید.
طراحی سایت مهمتر است یا سئو؟
در برخی سایت ها سئو به درستی رعایت نشده است و در اینجا طراحی سایت می تواند بد بودن سئو را بپوشاند و به طور برعکس هم ممکن است اتفاق بیفتد که طراحی سایت بد باشد ولی سئوی خوب و درست بتواند سایت را بالا ببرد. لذا نمی توان گفت که طراحی سایت بهتر است یا سئو چرا که هر دو در کنار هم می توانند یک سایت بهینه و هدفمند ایجاد کنند.
و در کل باید بدانید که طراح و متخصص سئو هر دو برای ساخت یک سایت عالی که در رتبه بندی گوگل اول باشد نیز باید همکاری لازم را داشته باشند. طراحی وب سایت می تواند رتبه بندی موتورهای جستجو را افزایش دهد. با رعایت عناصری نظیر ناوبری کاربر پسند، سرعت بارگذاری صفحه، طراحی واکنش گرا، محتوای درست و قانع کننده، بهینه سازی موبایل، برند سازی می توانید طراحی وب سایت خود را برای سئویی هدفمند بسازید.
موشن گرافیک در مقابل طراحی گرافیک: تفاوت چیست؟
۲۰۱۳، «Weird Al» Yankovic، موزیسین پارودی، با هنرمند تجسمی، جارت هدر، تماس گرفت تا برای آهنگ جدیدش موزیک ویدیویی بسازد. وقتی آلبوم Mandatory Fun یانکوویچ در ژوئیهی بعد منتشر شد، ۵۰۰ ساعت کار طراحی هدر در معرض دید عموم قرار گرفت و ویدیوی او برای «Word Crimes» که شامل متن متحرک بود، بیشتر از خود آهنگ مورد توجه قرار گرفت.
برای طراحی موشن گرافیک در رشت و گیلان به وب سایت خجسته وب مراجعه کنید.

کار هدر نمونهای از این است که چگونه هنرمندان طراحی بصری، مانند کسانی که در زمینههای گرافیک متحرک و طراحی گرافیک فعالیت دارند، میتوانند یک محصول را برجسته کنند. هنرمندان گرافیک متحرک و طراحی گرافیک از کامپیوتر و فناوری برای خلق هنرهای بصری هدفمند استفاده میکنند که نقش مهمی در نحوه تبلیغ و بازاریابی محصولات و خدمات شرکتها ایفا میکند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این مسیرهای شغلی مرتبط، آنچه آنها را متمایز میکند و نحوه به دست آوردن یکی از این مشاغل سرگرمکننده و همهکاره، ادامه مطلب را بخوانید.
بررسی اجمالی موشن گرافیک
اگر تا به حال سکانس آغازین یک فیلم را تماشا کرده باشید، موشن گرافیک را در عمل دیدهاید. هنرمندان موشن گرافیک، انیمیشنهای مستقلی خلق میکنند که شامل استفاده از متن برای انتقال اطلاعات یا احساسات است. بازیهای ویدیویی، فیلمها، تبلیغات و برنامههای تلویزیونی و سایر انواع رسانههای دیجیتال از موشن گرافیک استفاده میکنند.
این اثر بسیار بصری، نگاهی خلاق را با مهارتهای کامپیوتری ترکیب میکند تا محصولی برجسته ایجاد کند که توجه مخاطب را جلب کرده و به یاد ماندنی باقی بماند. متخصصان گرافیک متحرک، اصول ظریف انیمیشن را درک میکنند و هر روز آنها را در کار خود به کار میبرند. آنها انیمیشنهای جذاب و احساسی ایجاد میکنند که به یک هدف خاص دست مییابند. از آنجا که انیمیشنهایی که آنها ایجاد میکنند شامل متن است، آنها همچنین درک کاملی از تایپوگرافی و چگونگی تأثیر فونتها، اندازهها و سبکهای مختلف بر درک بیننده دارند.
چشمانداز شغلی موشن گرافیک
دفتر آمار کار ایالات متحده (BLS) متخصصان گرافیک حرکت را در دسته هنرمندان چندرسانهای و انیماتورها قرار میدهد که از این تعداد، تا ماه مه ۲۰۱۸، ۷۱۶۰۰ نفر در ایالات متحده با میانگین درآمد سالانه ۷۲،۵۲۰ دلار وجود داشته است. BLS پیشبینی میکند که بازار کار هنرمندان چندرسانهای و انیماتورها بین سالهای ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۸، ۴ درصد رشد داشته باشد.
بررسی اجمالی طراحی گرافیک
طراحان گرافیک، هنرهای بصری ثابت را برای برندسازی، تبلیغات، عملیات و موارد دیگر خلق میکنند. طراحان گرافیک میتوانند لوگوهای تجاری، پوسترهای فیلم، طرحهای وبسایت، مطالب تبلیغاتی و سایر عناصر بصری جذاب و معنادار را خلق کنند. آنها با مشتریان همکاری میکنند تا درک عمیقی از دیدگاه و اهداف آنها برای برند ایجاد کنند. سپس آنها به مهارت و خلاقیت هنری خود روی میآورند تا آن دیدگاه را به واقعیت تبدیل کنند. برای موفقیت به عنوان یک طراح گرافیک، توسعه مهارتهای تایپوگرافی، طراحی و طرحبندی ضروری است. علاوه بر این، متخصصان طراحی گرافیک اغلب از برنامههای کامپیوتری طراحی محور، مانند Adobe Suite، و مهارتهای برنامهنویسی مانند CSS و HTML، برای ایجاد محصولات دیجیتالی که منعکس کننده برند هستند، استفاده میکنند.
چشمانداز شغلی طراحی گرافیک
اداره آمار کار آمریکا (BLS) نشان میدهد که تا ماه مه ۲۰۱۸، ۲۹۰،۱۰۰ طراح گرافیک در ایالات متحده وجود داشته است که میانگین حقوق سالانه آنها ۵۰،۳۷۰ دلار بوده است و ۱۰ درصد برتر آنها بیش از ۸۵۷۶۰ دلار درآمد داشتهاند. پیشبینی میشود که حوزه طراحی گرافیک بین سالهای ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۸، رشد ۳ درصدی را تجربه کند و در این مدت، ۸۸۰۰ شغل جدید ایجاد شود.
شباهتهای بین موشن گرافیک و طراحی گرافیک
هنرمندان موشن گرافیک و طراحی گرافیک هر دو از کامپیوتر برای خلق گرافیکهای بصری که اطلاعرسانی، ترغیب یا سرگرمی میکنند، استفاده میکنند. این مشاغل شامل کار در صنایع مختلف است و معمولاً مستلزم استفاده از نرمافزارهای طراحی پیشرفته برای خلق و دستکاری گرافیک و جلوههای ویژه است. کسانی که مشتاقند هر یک از این دو نوع هنرمند باشند، میتوانند به عنوان فریلنسر کسب و کار خود را راهاندازی کنند یا به صورت داخلی برای شرکتهای تولیدی یا طراحی کار کنند.
هر دو شغل به خلاقیت و مهارتهای طراحی بصری فراوان و همچنین توانایی درک دیدگاهها و نیازهای طراحی مشتریان نیاز دارند. مدرک مرتبط مانند مدرک آنلاین کارشناسی هنرهای زیبا در رسانههای دیجیتال دانشگاه مریویل میتواند مهارتهای ضروری فناوری و طراحی را برای هنرمندان مشتاق گرافیک متحرک و طراحی گرافیک فراهم کند.
تفاوتهای بین موشن گرافیک و طراحی گرافیک
اگرچه موشن گرافیک و طراحان گرافیک شباهتهای زیادی دارند، اما تفاوتهای کلیدی وجود دارد که آنها را از هم متمایز میکند. استفاده آنها از انیمیشن و جایگاه معمول در صنعت، قابل توجهترین آنهاست، اما موارد دیگری نیز وجود دارد.
انیمیشن
بزرگترین تفاوت بین این دو حوزه، استفاده از انیمیشن است. موشن گرافیک، همانطور که از نامش پیداست، دارای یک عنصر متحرک است، مانند ستاره دنبالهدار آشنایی که در بالای لوگوی استودیو والت دیزنی اوج میگیرد یا سه ستارهای که بر فراز کوه پارامونت قرار گرفتهاند. به همین دلیل، کار موشن گرافیک اغلب زمانبرتر است.
طراحی گرافیک شامل انیمیشن نمیشود. طراحان گرافیک با تصاویر ثابت، چه در قالب دیجیتال و چه در قالب چاپ، مانند پوستر، کارت ویزیت یا لوازم التحریر، کار میکنند. هنگامی که حرکت وجود داشته باشد، طراحی گرافیک به گرافیک متحرک تبدیل میشود. برخی از طراحان گرافیک میتوانند یک پروژه را در کمتر از یک یا دو ساعت برای یک لوگو یا بروشور ساده به پایان برسانند.
جایگاهیابی در صنعت
بسیاری از هنرمندان چندرسانهای و انیماتورها در صنعت سرگرمی کار میکنند. اکثر آنها خوداشتغال هستند و تقریباً ۶۰٪ آنها به عنوان فریلنسر شناخته میشوند. ۱۲٪ دیگر برای شرکتهای فیلمسازی کار میکنند و از آنجا به پایین میروند. با توجه به ماهیت کارشان، انیماتورها و هنرمندان گرافیک متحرک فقط روی چند پروژه به طور همزمان کار میکنند که گاهی اوقات میتواند ماهها یا سالها طول بکشد.
تنها ۲۲٪ از طراحان گرافیک خوداشتغال هستند و بقیه در صنایع مختلف به صورت داخلی کار میکنند. به عنوان مثال، طراحان گرافیک ممکن است لباس طراحی کنند، وبسایت طراحی کنند یا لوگوهایی را توسعه دهند که هم در قالبهای چاپی و هم دیجیتال ظاهر میشوند.
روش های طراحی نسخه موبایل وب سایت
روش های طراحی نسخه موبایل وب سایت
• روش اول: در زمان باز شدن سایت کد های برنامه نویسی سایت تشخیص می دهد که سایت در حال باز شدن در یک گوشی موبایل است و طراحی ویژه گوشی های موبایل جدای از طراحی اصلی سایت لود می گردد. این روش یک روش قدیمی برای نمایش سایت در گوشی های موبایل می باشد. • روش دوم: به این شکل است که وب سایت منتاسب با نوع گوشی یا تبلت یا لپ تاپ و پی سی و عرض مربوط به صفحه نمایش خود را نمایش می دهد به این نوع طراحی سایت طراحی ریسپانسیو گفته می شود، مزیت این روش این است که شما یک ساختار سایت مشخص دارید و متناسب با هر ابزار نمایش، سفارشی سازی می گردد.
برای سفارش طراحی سایت در رامسر با خجسته وب تماس بگیرید.
مقایسه وضعیت نسخه موبایل و دسکتاپ در pagespeed insights
برای اینکه متوجه شوید نسخه موبایل شما چقدر از نظر عملکرد با نسخه دسکتاپ تفاوت دارد میتوانید از ابزار pagespeed گوگل استفاده کنید. از طریق لینک تست سایت باpagespeed insights میتوانید آموزش لازم در این باره را ببینید. این ابزار سایت را هم از نظر نسخه موبایل و هم دسکتاپ بررسی و امتیازدهی میکند. اگر افت رتبه را تجربه کردید، احتمالا امتیاز نسخه موبایل سایتتان خیلی کمتر از امتیاز نسخه دسکتاپ است.
اصول طراحی سایت برای موبایل
طراحی نسخه موبایل وب سایت امکان تشخیص مرورگر کاربر به صورت خودکار وجود دارد. با توجه به اینکه کاربر از چه طریق به سایت شما آمده است می توان نسخه های مختلف سایت را نمایش داد.به همین دلیل یادگیری اصول طراحی سایت برای موبایل الزامی است:
فرم ثبت اطلاعات متناسب با موبایل
یکی از اصلی ترین ویژگیهای نمایش وب سایت در موبایل نمایش اطلاعات این فرم ها در موبایل است؛ فرم های ساخته شده در وبسایت خود را متناسب با ابعاد موبایل در نظر بگیرید.نمونه ای از این فرم ها شامل: فرم ثبت سفارش برای خرید کالا یا فرم دریافت اطلاعات برای عضویت درسایت است.
استفاده از عرض مناسب صفحه
وب سایت خود را در لپ تاپ در یک مرورگر باز کنید و عرض مرورگر را به کمترین حالت ممکن کاهش دهید ، چیزی که مشاهده می کنید نحوه نمایش سایت شما در تلفن همراه خواهد بود. با مشخص شدن ابعاد و عرض صفحه در این وضعیت می توانید عرض مناسب صفحه برای موبایل را با درج تگ <meta name = viewport content = ‘width = > را تعیین نمایید.
تنظیم عرض تصاویر روی ۱۰۰ درصد
بعد از اینکه وب سایتتان را با عرض متناسب موبایل تنظیم کردید ممکن است برخی از تصاویر بسیار بزرگتر از ابعاد مناسب در وب سایت نشان داده شوند.برای رفع شدن این مشکل حداکثر عرض تصویر را روی ۱۰۰ درصد تنظیم نمائید تا در صورت بزرگ بودن تصویر در صفحه نمایش موبایل به صورت خودکار تغییر سایز داده و هماهنگ با آن گردد.
دکمه CTA و ثبت درخواست
همانگونه که در نسخه های دسکتاپ ،سایت دکمه های کال تو اکشن (CTA) فعال هستند در موبایل نیز لازم است که این عملکرد به خوبی انجام شود. بدین معنا که کاربر بتواند به راحتی و بدون مشکل از طریق تلفن همراه اقدام به ثبت درخواست سفارش و کلیک کردن روی لینکها نماید. نکته: اگر دکمه CTA فعال نشده باشد این احتمال وجود دارد که باتوجه به اختلالات اینترنت تلفن همراه، کاربر نتواند دوباره روی آن کلیک نماید.
نمایش کامل عبارات طولانی
ممکن است سایت شما در موبایل بسیار کم عرض تر از برخی از عبارات طولانی پیوسته مانند یک شماره حساب ، کد یا URL بلند باشد. پس عبارت مورد نظر به درستی نمایش داده نمی شود. برای رفع این مشکل عبارات طولانی پیوسته را از طریق دستور WORD-WRAP درون یک چهارچوب مشخص قرار دهید.
حذف کردن فضاهای اضافه
در بعضی از سایتها بعضاً برخی از فضاهای خالی بین ستونها، هدرها تصاویر و دیگر فضاهای اضافه بین محتواها ایجاد می شود. این موضوع یکی از مسائل اصلی برای عدم نمایش کامل سایت در موبایل است. در طراحی نسخه موبایل وب سایت برای افزایش این سازگاری، حتماً این فضاهای خالی را برطرف کنید.
استایل های سفارشی در تنظیم وب سایت برای موبایل
گاهی اوقات استفاده از تصاویر کوچک برای موبایل در دسکتاپ به خوبی نمایش داده نمی شود و چون نسخه موبایل سایت برای گوگل در اولویت است ، شما می توانید از استایل های سفارشی و تولید کدهای CSS برای نمایش عنصری خاص در موبایل و عدم نمایش آن در دسکتاپ استفاده کنید.
قابلیت Zoom-in کردن
وب سایتی که سازگار با موبایل است. باید قابلیت زوم کردن را نیز داشته باشد. به این معنا که هروقت کاربری وارد سایت شد و این ورود از طریق تلفن همراه بود باید قادر به این باشد که به راحتی بتواند صفحات را زوم کند.
استفاده از فونت های استاندارد
استفاده از فونت های سفارشی به وب سایت شما ظاهری حرفه ای می بخشد ، اما قبل از نمایش سایت برای کاربران ابتدا زمانی صرف بارگزاری فونت می شود که موجب کاهش سرعت سایت در موبایل خواهد شد. پس بهتر است که از فونت های استاندارد برای سازگاری بیشتر سایت با موبایل استفاده نمایید.
طراحی سایت برای نسخه موبایل
بعضی از افرادی که قصد طراحی یک سایت جدید را دارند ترجیح میدهند که طراحی سایت برای نسخه موبایل خود را به صورتی جداگانه طراحی کنند. با افزایش استفاده از موبایلهای هوشمند برای وب گردی و انجام خرید جستجو در اینترنت و نیز بالا رفتن کاربران موبایل، اهمیت این موضوع را بیش از پیش کرده است. طراحی کردن نسخه موبایل سایت به صورت رسپانسیو باعث میشود که دیگر مشکلاتی در این زمینه پیش نیاید.در حال حاضر، حتی استفاده از سایت سازها نیز میتواند این ویژگی را برای شما فراهم کند.توجه داشته باشید که یکی از فاکتورهای مهم گوگل برای رتبه بندی سایتها، سازگاری آنها با موبایل است یک سایت حرفه ای سایتی است که هماهنگ با تمام نیازهای طراحی شده باشد.
بهترین شرکتهای طراحی سایت و سئو در رشت و استان گیلان
بهترین شرکتهای طراحی سایت و سئو در رشت و استان گیلان
اگر به دنبال شرکتهای حرفهای طراحی سایت و سئو در رشت هستید، استان گیلان دارای مجموعههای متخصص و باتجربه در این زمینه است. در این لیست، شرکت خجسته وب را به عنوان یکی از پیشگامان این حوزه معرفی میکنیم و سپس سایر شرکتهای مطرح را بررسی خواهیم کرد.
۱. شرکت خجسته وب (Khajasteh Web)
✅ خدمات:
- طراحی سایت وردپرس (فروشگاهی-شرکتی-پزشکی و....)
- سئو حرفهای (بهینهسازی موتورهای جستجو)
- پشتیبانی سایت و ارتقا امنیت سایت
- طراحی لوگو